Prawo administracyjne – dział prawa, który zalicza się do prawa publicznego, a swoim zasięgiem obejmuje ogół norm, odpowiadających za regulację organizacji i postępowania administracji publicznej, osób fizycznych i innych podmiotów, w zakresie który nie został objęty normami przez przepisy, wywodzące się z innych działów prawa (R. Hauser, s. 12).
Początków administracji w Polsce należy doszukiwać się w pierwszej połowie osiemnastego wieku. Wtedy to wskutek walki obozu zacofania i obozu postępowego, wyodrębniła się administracja. W czasie panowania dynastii Sasów doszło do całkowitego rozpadu władzy państwowej, co z kolei wywołało potrzebę utworzenia nowego prawa. Dodatkowo, rozwój przemysłu dał mocne podstawy do stworzenia sprawnej administracji. Rozwój administracji w Polsce miał inny przebieg niż w krajach Europy Zachodniej. Wynikało to przede wszystkim z różnic historycznych, dotyczących istnienia państwa policyjnego czy monarchii (P. Kacprzak, s. 205-209).
Pojęcie „źródła prawa” można rozpatrywać na trzy sposoby:
Źródła prawa administracyjnego można podzielić ze względu na organ stanowiący prawo i wówczas wyodrębniamy:
Każde państwo posiada co najmniej kilka źródeł obowiązującego prawa. Dlatego też często pojawia się problem z ich usystematyzowaniem i nadaniem odpowiedniej hierarchii. W Polsce źródła prawa stanowią:
Prawo administracyjne składa się z następujących norm:
Prawo administracyjne posiada następuje cechy:
Sankcje należy rozumieć jako kary. Nakładane one są na mocy aktów administracyjnych na podmioty, których zachowanie jest niezgodne z przyjętymi normami prawnymi. Za podstawowy cel stosowania sankcji uznaje się zapewnienie poszanowania prawa, jak również wywołanie negatywnych konsekwencji będących skutkiem czynu niewłaściwego, popełnionego przez podmiot.
Sankcje mogą być nakładane na osoby fizyczne, prawne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Wymierzone sankcje mogą dotyczyć kar finansowych, cofnięcia uprawnień, cofnięcia zezwolenia lub koncesji.
Sankcje administracyjne stanowią jedną z form tzw. przymusu państwowego, stosowanego przez administrację publiczną (R. Hauser, s. 633-644).